Kontakta Himlen!

8 mars 2009

Internationella kvinnodagen - EN dag för kvinnan och 364 för männen? Vad finns det då att gratulera för?


Fick just syn på att det är internationella kvinnodagen i dag.
Impulsiv som jag är tänkte jag direkt designa ihop ett grattiskort till alla oss kvinnor.
Men så började jag undra och tänka.
Om det finns en internationell kvinnodag,
varför finns det då ingen internationell mansdag?
Ska vi då vara tacksamma att vi fått EN dag och
samtidigt tolka det som att alla andra dagar är männens?
Det är bara en undran.
Vad betyder det egentligen att kvinnorna fått en egen dag.
Är det ett led i arbetet mot en jämställd värld?
Det finns säkert ett jättebra syfte med den, egentligen...
Men jag vet faktiskt inte.
Klart man kan se saker ur olika perspektiv.
Men naturligtvis funderar jag på,
vad det betyder egentligen?
...och visst ska jag säga GRATTIS till oss alla underbara, men finns det nåt att gratulera för?
Ska vi vara tacksamma?


5 kommentarer:

Spader Madame sa...

Vet inte, men visst snackar vi, du och jag, i-landsproblem nu. Det finns så oändligt många kvinnofrågor som är stora, talking huge, ute i världen som fortfarande behöver få fokus på sig! Det borde hända alla dagar, men en dag bättre än ingen.

Hälsningar från Pretto-Spader!

Vanliga Spader skickar ett grattis och en kram!

Hilda sa...

Spader: Ja visst gör vi det. Ilandsproblem HUGE. Men jag gillar att se saker ur flera perspektiv. Men visst är det ilandsproblem a la Hilda. Dessutom har vi kommit väldigt långt här, om vi ser det i ett större perspektiv. Alla kvinnofrågor runt om i världen, allvarliga kvinnofrågor, behöver lyftas fram varje dag. Och EN dag är inte tillräckligt.

Kram!

Cicki sa...

Kan inte annat än hålla med både dig och Spader.

Anonym sa...

Precis ! Grattis till stora W istället ! Men vänta bara ... snart sitter hon där på gömstället i skogen, iklädd princessklänningen *hi hi*

Anonym sa...

Jag har så mycket negativa vibbar omkring mig, att jag väljer att HYLLA de kvinnor som kämpar i nutid och dåtid.

Och så fick jag en anledning till att äta en jättegod hallonpaj.
För jag behöver alltid en ursäkt att få äta gott...